XXI w. to wyjątkowe czasy. Z pozoru banalne skojarzenia mogą zostać wykorzystane dla celów marketingowych albo zdecydować o tym czy otrzymamy wymarzoną pracę.
Internet zalany jest quizami, w których postawione pytania brzmią: „jaką postacią z bajki jesteś?”, „którego znanego celebrytę przypominasz” albo „jakim zwierzęciem jesteś?”.
Wbrew pozorom, odpowiedź jakiej udzielisz mówi o Tobie więcej niż mogłoby się zdawać. Wprawny rozmówca albo osoba obdarzona empatią szybko zorientują się z jakim typem charakteru mają do czynienia. Domyślą się co lubisz robić, czego się boisz, a nawet jakich kosmetyków używasz.
Skąd bierze się ta wiedza?
Od tysiącleci przypisywano zwierzętom pewne określone cechy charakteru. Miały one swoje odniesienia również w największych religiach świata – demony posiadały elementy zwierzęce, podobnie zresztą jak siły dobra. Już Arystoteles wskazywał na ścisłe więzi pomiędzy światem zwierząt i ludzi. Uczestniczenie w świecie natury i jego obserwacja doprowadziły do utrwalenia cech przypisywanych konkretnym zwierzętom. Kota kojarzono z siłami ciemności, ptaka ze świętością, lwa z odwagą i dumą.
W kulturze współczesnej cechy, którymi obdarzono zwierzęta zaczęto ponownie przenosić na ludzi. W znacznej mierze przyczyniły się do tego dokonania psychologii, która wnikliwie analizowała sposoby naszego postrzegania drugiego człowieka. Również wzrost zainteresowania horoskopem chińskim oraz buddyzmem wpłynęły na rozwój wiedzy związanej z symboliką zwierzęcą.
Jakim zwierzęciem jesteś?
Nie zdziw się jeśli usłyszysz to pytanie podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Twój potencjalny pracodawca chce jak najlepiej poznać swego przyszłego pracownika. Zdaje on sobie również sprawę, że na większość standardowych pytań kandydaci udzielają równie standardowych odpowiedzi. Jeśli więc usłyszysz: „jakim zwierzęciem jesteś?”, postaraj się dobrać odpowiedź do profilu firmy oraz stanowiska, na które aplikujesz . Z pomocą może przyjść Ci analiza symboliczna zwierząt. Jeżeli chcesz zostać menedżerem w dużej korporacji postaw na lwa. Jeśli zaś starasz się o posadę dziennikarską, postaraj się jak najlepiej opisać cechy kota albo orła. Tylko od Twojej kreatywności zależy jak w rezultacie zostaniesz oceniony.
Praktyka czyni mistrza
„Jakim zwierzęciem jesteś?”. Zdaj to pytanie ukochanej osobie, a łatwiej będzie Ci wybrać dla niej prezent na urodziny lub święta. Każde zwierzę uosabia pewien zestaw cech. Jeśli zatem z jego lub jej ust padnie odpowiedź: „jestem jeleniem”. Zastanów się jakie cechy byś mu przypisał? Zgodnie z symboliką zwierząt jeleń uosabia moc, seksualność, siłę. Jest też zwierzęciem stadnym, przebywającym blisko natury. Może zatem w ramach prezentu warto rozważyć wspólny wyjazd u albo zakup oryginalnych ekologicznych ubrań.
Nie wiem czy wiesz, ale cechy osobowości wpływają na nasze zachowania jako konsumentów. Producenci doskonale zdają sobie z tego sprawę, dlatego coraz częściej tworzą dla określonych grup odbiorców. Warto zapoznać się z ofertą konkretnych marek, aby dobrać odpowiedni dla siebie produkt. Jeśli jesteś typem niezależnego i inteligentnego wilka wybieraj nowe, świadome marki. Takie, które dbają o środowisko i wspierają lokalny rynek.
Zagrożenia
Komunikaty, które przekazujemy otoczeniu mogą przynieść nam tyle samo pożytku co szkody. O ile pozyskanie pewnych konkretnych danych konieczne jest do określenia profilu kandydata na studia czy do pracy, o tyle informacje, które zbierają agencje marketingowe (głównie za pośrednictwem Internetu) mogą stanowić podstawę kształtowania gustów sieci konsumentów. Istnieje ryzyko, że zostaniemy zalani falą bezużytecznych informacji albo co gorsza – staniemy się podatni na wszechobecną manipulację. Warto zatem rozsądnie korzystać z możliwości przestrzeni wirtualnej i zastanowić się dwa razy zanim rozwiążemy quiz zatytułowany „jakim zwierzęciem jesteś?”.